Εκατομμύρια παιδιά και έφηβοι, κυρίως στα ανεπτυγμένα κράτη συμμετέχουν σε διάφορες κινητικές δραστηριότητες μέσα από πληθώρα αθλημάτων, ενώ η ποιότητα των εμπειριών τους, είναι αυτή που θα καθορίσει τις επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη και στη δέσμευση ή όχι, όσον αφορά τη σωματική δραστηριότητα στη μετέπειτα ζωή τους.
Όσο αναφορά το άθλημα της αντισφαίρισης οι υφιστάμενες μελέτες αφορούν αθλητές υψηλού επιπέδου και προπονητές αθλητών, ενώ η διερεύνηση αυτών των παραγόντων στις αναπτυξιακές ηλικίες στο στάδιο της εκμάθησης και ανάπτυξης του αθλήματος σε νεαρούς αθλούμενους και τους προπονητές τους, είναι ελλιπής.
Η χρήση παρακίνησης (λεκτικής και μη), η ύπαρξη ή όχι αυτονομίας στην προπόνηση τένις από τους προπονητές, η σχέση τους με τους/τις αθλητές/τριες τους, οι σχέσεις των προπονητών μεταξύ τους, καθώς και τα συναισθήματα που απορρέουν από την προπονητική διαδικασία στο τένις, δεν έχει διερευνηθεί και τεκμηριωθεί επαρκώς από τους ερευνητές στο τένις. Συνεπώς, η ανάπτυξη ενός ισχυρού θεωρητικού πλαισίου για την μελέτη του στυλ διδασκαλίας και του τρόπου εκμάθησης δεξιοτήτων πρέπει να είναι σαφής και να διέπεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Πιστεύουμε η συγκεκριμένη έρευνα θα προσδώσει μια
ολοκληρωμένη εικόνα συμπεριφορών και συναισθημάτων των προπονητών τένις, καθώς και την ύπαρξη ή όχι κάποιου συγκεκριμένου μοτίβου στην ελληνική πραγματικότητα.
Όσον αφορά τους αθλητές/τριες και αθλούμενους/νες στο τένις θεωρούμε ότι πρέπει να καλύψουν τις ψυχολογικές του ανάγκες, την ικανότητα (οι αθλητές/τριες αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της δραστηριότητας), αυτονομία (οι αθλητές/τριες αισθάνονται ότι έχουν φωνή και επιλογή όταν πρόκειται για τη συμμετοχή τους στον αθλητισμό) και συγγένεια (οι αθλητές/τριες βιώνουν μια θετική σχέση με τους συμπαίκτες/ ή τον προπονητή, νιώθουν ότι ανήκουν σε μια ομάδα και ότι τους φροντίζουν σε αυτό το πλαίσιο).
Συνεπώς, θα μπορούσαμε να πούμε ότι μια θετική και προσαρμοστική εμπειρία στο αθλητισμό των νέων θα παραχθεί όταν τα παιδιά συμμετέχουν σε ένα κλίμα ενδυνάμωσης και ότι η εμπειρία τους θα είναι λιγότερο προσαρμοστική όταν οι νέοι/ες αθλητές/τριες συμμετέχουν σε ένα κλίμα αποδυνάμωσης.
Για τον έλεγχο των όσων προαναφέρθηκαν και τη συλλογή υλικού ζητούμε
την εθελοντική βοήθεια-προσφορά των προπονητών τένις συμπληρώνοντας το
ερωτηματολόγιο: ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΠΟΝΗΤΩΝ ΤΕΝΙΣ και αντίστοιχα τη
συμβολή των κηδεμόνων των αθλητών/τριών και αθλητών τένις 10-18 ετών
συμπληρώνοντας το ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΘΛΗΤΩΝ ΤΕΝΙΣ.
Με εκτίμηση,
Αριστέα Κιαμούρη
Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής
Προπονήτρια τένις
Υποψήφια Διδάκτωρ του ΤΕΦΑΑ Π.Θ