Το τένις όπως και τα υπόλοιπα αθλήματα/κοινωνικά φαινόμενα αποτελείται από ανθρώπους σε διάφορους ρόλους που το απαρτίζουν. Αυτοί είναι οι κυριότεροι εκφραστές και πρέσβεις της ποιότητας και της κοινωνικής προσφοράς του κάθε αθλήματος.

Στο σώμα του αθλήματος μας όλα τα όργανα είναι απαραίτητα για την ευημερία του. Αθλητές, προπονητές, παράγοντες, γονείς, διαιτητές είναι όλοι αναγκαίοι στο δικό τους ρόλο. Οι προπονητές όμως αποτελούν την καρδία του οργανισμού Τένις. Η σημαντικότερη ένδειξη ότι ο προπονητής (μαζί με τον αθλητή) βρίσκονται στην κορυφή της πυραμίδας είναι ότι η ποιότητα της αθλητικής κουλτούρας μιας χώρας αναδεικνύεται όχι μόνο από την ποσότητα των εθνικών επιτυχιών αλλά και από το μέσο επίπεδο των προπονητών της. Πιο κλασσικό παράδειγμα αποτελεί το Ελληνικό μπάσκετ, που εκμεταλλεύτηκε την πιο σημαντική του επιτυχία το 1987 και μετά από 30 χρόνια έχει αρχίσει να εξάγει προπονητές στο υψηλότερο παγκοσμίως επίπεδο.

Ο Προπονητής
«Οι προπονητές είναι υπεύθυνοι να αναπτύξουν το σώμα, το μυαλό και τα συναισθήματα των μαθητών τους. Συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά δασκάλου, βιοτεχνικού, παρακινητή, οργανωτή, γυμναστή, συμβουλευτή, φίλου και προτύπου. Διδάσκουν τους νόμους της πραγματικότητας. Μπορούν να διαπλάσουν την προσωπικότητα και την ζωή του μαθητή τους. Διάλεξε έναν προπονητή για σένα ή για το παιδί σου με την ίδια προσοχή που θα διάλεγες έναν χειρούργο. Δεν θα ήθελες έναν μέτριο χειρούργο να σε χειρουργήσει, ακόμα και αν ήταν καλός άνθρωπος, είχε γραφείο κοντά στο σπίτι σου ή κόστιζε λιγότερα δολάρια.» (Body Mind Mastery, 1999. Dan Millman)

Η φύση της προπονητικής είναι πολυδιάστατη, είναι μια Τέχνη. Ο προπονητής πρέπει να μπορεί να συνδυάσει, να ενσαρκώνει και να διδάσκει όλες τις υποκειμενικές και αντικειμενικές παραμέτρους της απόδοσης. Πρέπει να έχει την δυνατότητα να γαλουχήσει το σώμα, το μυαλό και το πνεύμα του αθλητή, να δει την μεγάλη εικόνα, την πολυδιάστατη φύση του αθλητισμού και να χρησιμοποιήσει ολιστικές προσεγγίσεις για κάθε άτομο ξεχωριστά. Παράλληλα πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται γονείς, παράγοντες, άλλους προπονητές, άλλους αθλητές και κυριότερα τον ίδιο του τον εαυτό εμπλουτίζοντας τις εμπειρίες, τις γνώσεις του, αλλά και τις μεθόδους του.

Το επάγγελμα μας είναι πολύ επίπονο με πολλές ιδιαιτερότητες. Συνήθως τα προγράμματα μας είναι ανάποδα με τον γενικότερο πληθυσμό και τελείως ακανόνιστα διότι εξαρτώνται από τις ανάγκες των πελατών μας. Συμπεριλαμβάνουν σαββατοκύριακα, πολλά ταξίδια και πολλές εβδομάδες χωρίς ρεπό, αλλά και αρκετή προετοιμασία εκτός ωραρίων. Επιπλέον, η διδασκαλία ενός αθλήματος επιβάλλει και πολύ μεγάλη σωματική και συναισθηματική καταπόνηση η οποία επιφέρει περισσότερη κούραση και πιο γρήγορη σωματική ευπάθεια με το πέρας των χρόνων.

Τέλος, η συνεχής έκθεση σε κρύο, υγρασία, ήλιο αλλά και σε πολλές στρεσογόνες καταστάσεις επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το σώμα και το μυαλό μας.
Παρ’ όλα αυτά εμείς οι προπονητές έχουμε την ευλογία να έχουμε σαν επάγγελμα το χόμπι μας. Ένα επάγγελμα λειτούργημα. Ένα επάγγελμα πολυδιάστατο στο πιο όμορφο αλλά και συνάμα πιο πολύπλοκο και απαιτητικό άθλημα. Βιώνουμε βαθιά και καθαρτικά συναισθήματα. Στιγμές όπως η ανατριχίλα μιας μεγάλης νίκης, το βλέμμα σύνδεσης ενός παιδιού όταν «κλικάρει» η πληροφορία στο μυαλό του, η ευγνωμοσύνη ενός γονέα για την βοήθεια στο παιδί του ή ενός πρώην αθλητή που εκφράζει το πως άλλαξε η ζωή του. Γεγονότα που δημιουργούν ορόσημα στην μνήμη μας. Επιπλέον, έχουμε την δυνατότητα να δουλεύουμε με παιδιά.

Αυτές τις γεμάτες ενέργεια Υπάρξεις που αποτελούν το μέλλον, μπορούν να μας διδάξουν τόσα πολλά και είμαστε εν μέρει υπεύθυνοι για την ψυχική τους υγεία, την παιδεία τους και την εξέλιξη τους ως άνθρωποι. Έχουμε το προνόμιο το επάγγελμα μας να μας προσφέρει μια μοναδική αίσθηση ελευθερίας και ανανέωσης γεμίζοντας εσωτερικά.

Εθνική Αναζήτηση
Δυστυχώς, στην χώρα μας ο ρόλος του προπονητή υποβαθμίζεται σε υπερθετικό βαθμό. Τρανότερα παραδείγματα είναι η παραγοντική νοοτροπία στα βασικότερα αθλήματα της χώρας (ποδόσφαιρο, μπάσκετ) με τις πολύ συχνές αλλαγές των προπονητών, αλλά και η φίλαθλη συμπεριφορά, με την προσανατολισμένη μόνο στο αποτέλεσμα άδικη και συνεχή κριτική. Εξαίρεση απαξιωτικής συμπεριφοράς δεν αποτελεί και η αντιμετώπιση του ρόλου μας και στο άθλημα μας. Παρ’ όλα αυτά μια πικρή για εμάς αλήθεια είναι ότι ο μέσος Έλληνας προπονητής Τένις δεν λαμβάνει αξιοσέβαστη θέση σε μια παγκόσμια προπονητική κλίμακα. Η ευθύνη για αυτό βαραίνει πρώτα εμάς τους ίδιους ατομικά και συλλογικά, τους επίσημους εθνικούς παράγοντες υποστήριξης μας, αλλά και την συνολική μας Αθλητική Παιδεία σαν έθνος.

Ακόμα δεν έχουμε καταφέρει σαν σύνολο να δημιουργήσουμε ένα Εθνικό Σύστημα εκπαίδευσης και ανέλιξης προπονητών που θα βελτιώσει ποιοτικά το Έλληνα προπονητή, θα διασπείρει τις Αξίες της Αθλητικής Παιδείας και θα στηρίξει ολόκληρο το οικοδόμημα του Ελληνικού Τένις.

Εμείς, το υγιές Ελληνικό προπονητικό δυναμικό πρέπει να ενωθούμε, να οργανωθούμε και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες, με την αρωγή των θεσμών, που θα μας βοηθήσουν να εξελιχθούμε σαν επαγγελματίες. Παράλληλα, μέσα από συλλογική προσπάθεια να αναδείξουμε το άθλημα μας και να δημιουργήσουμε την δυνατότητα να παράγουμε συστηματικά ποιοτικούς αθλητές.

Σε αυτή την ιστορική συγκυρία να έχουμε ταυτόχρονα τις τεράστιες επιτυχίες του Στέφανου και της Μαρίας είναι ώρα ευθύνης, ώρα σκληρής δουλειάς, ώρα να αφήσουμε τους εγωισμούς μας και να δείξουμε την ανάλογη ταπεινότητα. Ώρα να αποδείξουμε πόσο πολύ αγαπάμε την δουλειά μας, την πατρίδα μας και φυσικά το άθλημα το οποίο υπηρετούμε. Ώρα να συνεργαστούμε και να δημιουργήσουμε μια Ελληνική Σχολή – Μεθοδολογία. Μια σχολή βασισμένη στα μοντέρνα παγκόσμια πρότυπα, εμπλουτισμένη με την Ελληνική κουλτούρα και ιδιοσυγκρασία.

Τι Τένις θέλουμε σαν Ελλάδα να παίζουμε? Τι αθλητές θέλουμε να παράγουμε? Είναι ώρα να ενσαρκώσουμε και να μεταλαμπαδεύσουμε τις αξίες της Αθλητικής Παιδείας κάνοντας το άθλημα μας έναν φάρο αλλαγής που θα είναι το φωτεινό παράδειγμα προς μίμηση στην ευρύτερη κοινωνία.

Greek Tennis Coaching Union (G.T.C.U.)
Ώρα για δράση λοιπόν, με την δημιουργία της πρώτης ανεξάρτητης, αυτοχρηματοδοτούμενης Ένωσης προπονητών αντισφαίρισης που θα παρέχει υψηλού επιπέδου ευκαιρίες εκπαίδευσης στα μέλη της και θα δημιουργήσει έναν χώρο έκφρασης νέων ιδεών και προπονητικών αντιλήψεων.

Βαθύτερος σκοπός της είναι η εξέλιξη του Έλληνα προπονητή και η δημιουργία μιας προπονητικής κοινότητας που θα εγκαθιδρύσει τις Αρχές μιας Ομοιογενούς Εθνικής Προπονητικής Φιλοσοφίας-Μεθοδολογίας.

Η Ένωση μας βασίζεται σε θεμελιώδης αξίες όπως:
1. Δια Βίου Μάθηση: Πιστεύουμε ότι ο κάθε άνθρωπος έχει την δυνατότητα και πρέπει να εξελίσσεται και να εμβαθύνει τις γνώσεις συνεχώς ανεξαρτήτως επιπέδου και ηλικίας. “Staying the Same, Means Going Backwards” Roger Federer
2. Στοχοκεντρικός Προσανατολισμός: “Αιέν Αριστεύειν και Υπείροχον Έμμαινε Άλλων”. Βασική αξία μας είναι η πεποίθηση ότι για να βελτιωνόμαστε δια Βίου πρέπει πρώτα να επιδεικνύουμε την θέληση της Υπέρβασης του ίδιου του εαυτού μας, παλεύοντας με τις αλληλένδετες εσωτερικές και εξωτερικές μας δυνάμεις. Κατανοούμε επίσης ότι ο δρόμος της προσωπικής και επαγγελματικής Αρίστευσης είναι μακρύς και η επιτυχία έρχεται μέσω της επίτευξης διαδικαστικών στόχων.
3. Συνεργατική Νοοτροπία: Πιστεύουμε ότι η ουσιαστική και ταχύρρυθμη πρόοδος επιτυγχάνεται μέσω της δημιουργίας ενός γόνιμου για συνεργασίες περιβάλλοντος και η εκμετάλλευση αυτού από ανθρώπους που κατανοούν ότι όλες οι μεγάλες επιτυχίες χτίζονται μέσω συλλογικής προσπάθειας. Αποστολή της Ένωσης μας αποτελεί ο ανοιχτός διάλογος, η έκφραση ιδεών και προβληματισμών και η μετακίνηση της Γνώσης με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του συνολικού εγχώριου προπονητικού δυναμικού.
4. Ουσιώδης Ακεραιότητα: Τέλος, πιστεύουμε ότι η ευθυγράμμιση της καθημερινής μας συμπεριφοράς με τις θεμελιώδης αξίες μας είναι το σημαντικότερο συστατικό ουσιαστικής και βιώσιμης συλλογικής εξέλιξης. “Μέρα την μέρα, αυτά που επιλέγεις, αυτά που σκέφτεσαι και αυτά που κάνεις είναι αυτά που γίνεσαι. Η ακεραιότητα σου είναι το πεπρωμένο σου” Ηράκλειτος.

Αρχικές Δράσεις
1. Έναρξη ευρείας διαδικτυακής συζήτησης πάνω σε θέματα που αφορούν τον Έλληνα προπονητή και συνολικότερα το Ελληνικό Τένις. Στόχος είναι να ταυτοποιήσουμε τις ανάγκες του Έλληνα προπονητή και να δημιουργήσουμε τις ανάλογες δράσεις κάλυψης αυτών των αναγκών.
2. Οργάνωση και προβολή ζωντανών διαδικτυακών εκπαιδευτικών συζητήσεων  με εξειδικευμένους επαγγελματίες πάνω σε ποικίλα προπονητικά θέματα.
3. Online Consulting: Συμβουλευτική Καθοδήγηση για προπονητές και γονείς που θέλουν να βοηθηθούν σε κάποιο ζήτημα που τους απασχολεί (π.χ.: Τεχνική, Στρατηγική, Διδακτική, Επίλυση Προβλημάτων, Καριέρα, Αμερικανικές Υποτροφίες).

Ευχαριστούμε για την ανάγνωση

Αλέξανδρος Τσακίρης

Enrique Fernandez